W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielem Mateuszem Wojcieszakiem wzięli udział w projekcie prowadzonym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu o nazwie Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2020 – podprojekt klasy akademickie. Koordynatorem, który czuwał nad ich pracą, był dr Mariusz Menz.

Nasza szkoła była jedną z wielu szkół biorących udział w projekcie. Realizując jego założenia, uczniowie uczestniczyli w wykładach online o różnej tematyce, poszerzając swe horyzonty. Ponadto głównym celem i zamiarem projektu było wytyczenie sobie problemu badawczego, postawienie hipotezy oraz sprawdzenie jej. Kierunek obrany przez naszych uczniów to: „Analiza chmielu zwyczajnego Humulus lupulus w zależności od podawanych substancji i warunków oświetleniowych”. Wybrano ten kierunek projektu, szukając odniesień do lokalnego uwarunkowania hodowlanego rośliny oraz nie najlepszego stanu atmosfery naszej okolicy. Wyniki badań potwierdziły stawianą hipotezę – kwaśne deszcze negatywnie wpływają na ontogenezę roślin, korelując ze zwiększającym stężeniem podawanych substancji. Uczniowie zostali podzieleni na grupę opracowująca temat w sposób teoretyczny, praktyczny i multimedialny. 

Jury, oceniając napływające projekty, podzieliło je pod względem tematyki na humanistyczną i biologiczno-chemiczną. Projekt naszych uczniów bardzo pozytywnie zaskoczył oceniających, czego wyrazem jest przyznanie im pierwszego miejsca. Rzetelność badań,  lokalne umiejscowienie tematu oraz rozległa metodyka i metodologia niezwykle rozwinęły wiedzę i zainteresowanie uczestników, co sami potwierdzają – „nauka to nie tylko książki, ale praktyka, na której wszystko się opiera”.

Zwycięzcom oraz opiekunowi projektu serdecznie gratulujemy!

Zobacz także hiperłącze poniżej:

https://www.csw2020.com.pl/analiza-rozwoju-chmielu-zwyczajnego-humulus-lupulus-w-zaleznosci-od-podawanych-substancji-i-warunkow-oswietleniowych-zespol-szkol-nr-1-w-nowym-tomyslu/